BLOGI

25
elo

Millaisia ovat hyvät ja huonot kartat? – vinkkejä lukion maantieteen opettajalle

Markus Jylhä, Tua Nylén & Petteri Muukkonen Kohtaamme karttoja mediassa lähes päivittäin. Nämä on usein tuotettu paikkatietoaineistoista, jotka tarjoavatkin monipuolisia mahdollisuuksia erilaisten karttojen tuottamiseen. Karttojen laadinnassa tulee ottaa huomioon kartan käyttötarkoitus ja kohderyhmä, ja saman alueen kartat voivat näyttää erilaisilta riippuen niiden...
Read More
14
huhti

Monia näkökulmia tulevaisuuskasvatukseen: sopeutumisesta luovaan tulevaisuusajatteluun

Anna Lehtonen Ilmastonmuutos ja moninaiset tämänhetkiset kestävyyskriisit vievät meiltä luonnollisen halun ajatella tulevaisuutta. Nyt varsinkin Ukrainan sodan aikana on kuitenkin entistä tärkeämpää luoda ja vahvistaa myönteisiä kestävämpiä tulevaisuuskuvia, rakentaa teoilla ja mielikuvilla yhdessä toivon todellisuutta. Sillä tulevaisuuskuvamme ja varsinkin ne, joihin uskomme vaikuttavat...
Read More
14
huhti

Kestävyyden edistäminen moniarvoisessa yhteiskunnassa

Lili Ann Wolff Ilmastonmuutos on tosiasia ja vaikuttaa koko maapallon ekosysteemeihin ja koko maailman kansoihin. Tämä tosiasia liittyy vahvasti kestävän kehityksen kaikkiin tasoihin. Pandemia jatkuu kolmatta vuotta ja on vaikuttanut erityisesti köyhimpiin ihmisiin, lapsiin, nuoriin ja naisiin, ja se on vienyt erityisesti...
Read More
05
helmi

Mitä muutoksia maantieteen opetukseen tuli, kun uudet lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 astuivat voimaan syksyllä 2021?

Petteri Muukkonen Syksyllä 2021 aloittaneet lukio-opiskelijat aloittivat opintonsa uusien Lukion opetussuunnitelman perusteiden 2019 (LOPS 2019) mukaisten vaatimusten mukaisesti. Nämä uudet opetussuunnitelman perusteet julkaistiin marraskuussa 2019. Uudistuksen yleisenä tavoitteena ovat olleet muun muassa hyvinvoinnin ja oppimisen tukeminen, laaja-alaisen oppimisen vahvistaminen sekä oppiainerajat ylittävien...
Read More
11
tammi

Ilmastokriisi huolestuttaa nuoria, mutta ilmastokasvatusta ei pidä pelätä

Essi Aarnio-Linnanvuori Nuorten kokema ilmastohuoli on ollut julkisen keskustelun aiheena jo muutaman vuoden. Siitä on jo pitkään keskusteltu opettajanhuoneissa ja ilmastokasvatuksen tilaisuuksissa mutta viime vuosina myös laajemmin julkisuudessa. Sitä on käytetty poliittisena lyömäaseena ripeiden ilmastotoimien puolesta ja niitä vastaan, muun muassa argumentoimalla,...
Read More
01
tammi

Opiskelijan näkemyksiä etäopiskelusta pandemian aikana ja virkistymisen hakemisesta luonnosta

Pyry Lehtonen Olemme Helsingin yliopiston maantieteen maisteriohjelman GIS project work -kurssilla toteuttaneet kevään 2021 aikana projektitehävinämme oppimateriaaleja ja informaatiota maantieteen opetusta varten. Ryhmät ovat työstäneet erilaisia ohjeita visualisointeihin, aineiston keruuseen ja uusineet harjoitustehtäviä. Kurssilaiset ovat siis toteuttaneet monenlaisia projekteja ja harjoitelleet ryhmätyöskentelyä....
Read More

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...