BLOGI

24
touko

Suuntaamassa ympäristötaidekasvatusta uudelleen

Henrika Ylirisku Kuvataidekasvatuksessa on kehitetty jo vuosikymmenien ajan lähestymistapoja, joissa käsitellään ihmisen ja luonnon suhdetta ja pyritään edistämään ympäristötietoisuutta sekä ekologista vastuullisuutta. Kutsun väitöstutkimuksessani tätä taidekasvatuksen monimuotoista osa-aluetta ympäristötaidekasvatukseksi (environmental art education) ja paneudun kartoittamaan sen eri suuntausten teoreettisfilosofisia perusteluita. Ympäristötaidekasvatus hahmottuu...
17
touko

Rakentamassa oppimisen tikapuita kriittiselle geomedian lukutaidolle

Virpi Hirvensalo, Tua Nylén & Petteri Muukkonen Lasten ja nuorten kriittisen lukutaidon harjoittelu on nykyään tärkeämpää kuin koskaan aiemmin, jotta he oppivat arvioimaan esimerkiksi internetissä leviävän vaihtelevanlaatuisen tiedon luotettavuutta. Tällainen kriittinen lukutaito on osa monilukutaitoa, jonka tukeminen on yksi perusopetuksen opetussuunnitelman keskeisimpiä...
03
helmi

Ovatko lukiolaisten argumentaatiotaidot ympäristöaiheissa riittäviä?

Kimmo Härmä ”Kriittinen ajattelu ja argumentaatiotaidot ovat olennaisessa asemassa haastavien ympäristökysymysten käsittelyssä ja ymmärtämisessä, joten näihin tulisi kiinnittää erityistä huomiota myös ympäristöaiheiden opiskelussa.” Ympäristökysymykset ovat lähes poikkeuksetta laajoja kompleksisia kokonaisuuksia pitäen sisällään niin luontoon kuin yhteiskuntaan liittyviä ulottuvuuksia. Näiden ymmärtämiseen ja käsittelemiseen...
03
tammi

Maantieteen ylioppilaskokeen kestävän kehityksen esseevastauksissa laaja osaamisen kirjo

Petteri Muukkonen Olemme julkaisseet tuoreessa Ainedidaktiikka-lehden artikkelissamme (Leivo, Ruth & Muukkonen 2020) tuloksia siitä, kuinka maantieteen ylioppilaskokeeseen osallistuneet kokelaat hallitsevat taloudellisen kestävän kehityksen keskeiset teemat. Ja kuinka kokelaat osaavat vastauksissaan soveltaa oppimaansa. Analysoimme ensin millaisia ajattelun taidon tasoja maantieteen ylioppilaskokeen taloudellista kestävää...
04
joulu

Inlärning vid naturstigar i skogen: Är det möjligt?

Petteri Muukkonen Naturstigar i skogen finns i nästan alla städer i Finland. Typiskt finns det små och visuella informationstavlor vid naturstigen. Tavlorna presenterar ofta lokala specifika fenomen och specialiteter i skogen. Och oftast är de lätta att besöka till exempel från skolan....
28
loka

Luonto kutsuu oppimaan, liikkumaan ja kuntoutumaan – pedagogisia ja didaktisia näkökulmia seikkailukasvatukseen

Seppo J.A. Karppinen, Maarit Marttila & Anita Saaranen-Kauppinen Koronapandemian myötä suomalaiset ovat löytäneet luonnossa liikkumisen ja toimimisen laajasti. Luontoon mennään kokeilemaan uusia lajeja, rentoutumaan, kuntoilemaan, viettämään aikaa ja nauttimaan kauniista ympäristöstä. Luonnossa tapahtuva toiminta on kuitenkin aina ollut kiinteä osa kansamme historiaa....

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...