BLOGI

24
marras

Käsitteitä ja niiden tulkintoja

Hannele Cantell Reilut 15 vuotta sitten kiisteltiin siitä, puhutaanko ympäristökasvatuksesta vai kestävän kehityksen kasvatuksesta. Tällä hetkellä intohimoja aiheuttavat muun muassa käsitteet ilmastokasvatus, ilmastonmuutoskasvatus, kestävyyskasvatus, globaali muutos, ilmiölähtöisyys, monialaisuus tai vaikkapa geomedia. Mutta muuttuuko asiasisältö käytetyn käsitteen perusteella? Käsitteet ovat tieteellisen tutkimuksen ja...
14
marras

Ilmastokasvatusta vaiko globaalikasvatusta?

Ilkka Ratinen Ilmastonmuutos on tavattoman monimutkainen ongelma ymmärtää ja ratkaista. Pelkällä luonnontieteellisellä tiedolla ei pahimmassa tapauksessa kuin lisätä ahdistusta ja toivottomuutta. Suomen Ilmastopaneelin mukaan kolossaalista ilmiötä täytyy lähestyä opetuksessa monipuolisesti ja monien eri oppiaineiden avulla. Oman käsitykseni mukaan ilmastonmuutoksen luonnontieteellisen perustan oppiminen...
09
marras

Nyt sisällytämme kestävän kehityksen kaikkeen opetukseen!

Meeri Karvinen Kuluneen vuosikymmenen kansainvälinen tavoite oli saada kestävän kehityksen sisältöjä mukaan kaikkeen opetukseen. Emme ole ihan vielä maalissa. Korkeakouluissa olemme aika kaukana maalista. Peruskoulu yrittää tehdä taivaltaan uuden opetussuunnitelman avulla, ja lukiot tekevät työtään kukin vähän omaan tyyliinsä. Mutta ei kai...
31
loka

Muutosta aikaansaava oppiminen ja tutkimus

Erkka Laininen Miten voimme rikkoa tieteiden välisiä rajoja ja tehdä tutkimuksesta ja tiedosta jokaisen kansalaisen työkalun maailman muuttamiseen? Tulevaisuuden kestävyyskriisien ratkaiseminen edellyttää juurtuneiden poliittisten ideologioiden ja maailmankuvamme uudistamista. Pitäisikö tutkimuksella ja tutkijoilla olla vahvempi rooli yhteiskunnan kehitykseen vaikuttamisessa? Ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen tutkijaverkostolle...
25
loka

Tieteiden välillä liikkuva tutkija tarvitsee kaverin

Essi Aarnio-Linnanvuori Aloitteleva tutkija ei pysty ymmärtämään kaikkea kaikesta. Siksi tieteenalojen välisiä rajoja on helpompi ylittää yhdessä kuin yksin. Ympäristö- tai kestävyyskasvatuksen tutkimusaiheekseen valinnut aloitteleva tutkija – minun tapauksessani tohtorikoulutettava – joutuu väistämättä kohtaamaan aihepiirin tieteidenvälisyyteen liittyviä haasteita. Ympäristö on monialainen ja...
12
loka

Ympäristökasvatus meni metsään

Petteri Muukkonen Hyvän ympäristökasvatuksen on mentävä välillä metsään – oikein kunnolla. Kaikkia ympäristökasvatuksen teemoja ei voi opettaa sisällä neljän seinän ympäröimänä. Luokan ikkunasta voi toki kurkkia ulos, että miltä se ilmastonmuutos tai biodiversiteetin hupeneminen tänään näyttää. Luokassa opetettavat asiat jäävät usein abstrakteiksi,...

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...