BLOGI

14
joulu

Ihminen ihmeiden tekijänä

Arto Salonen Tuplasimme elinaikaodotteemme sadassa vuodessa. Ulotimme terveyspalvelut ja itsensä kehittämismahdollisuudet miltei kaikkien ihmisten saataville. Ja pysäytimme väistämättömältä näyttävän otsonikerroksen ohenemisen, joka uhkasi kaikkea elämää planeetallamme. Ihmisen täyden potentiaalin hyödyntämistä tarvitaan edelleen. Ilmastonmuutos on väistämättömiltä näyttävistä kehityskuluista vakavin. Se uhkaa turmella elämänmahdollisuuksia...
04
joulu

Mikä on minun roolini tässä kokonaisuudessa? – monialaista yhteistyötä mutustelemassa

Anna Lehtonen “Heitän kiviä veteen. Voinko tietää, mihin vaikutan, mihin aallot osuvat? Mikä on minun roolini tässä kokonaisuudessa?” Ajatus ja kuva ovat Ilmasto.nyt kurssille tehdyltä Ilmastonmuutos ja ihmisyys –videolta. “Taidevideon” tarkoituksena oli täydentää kurssin luonnon-, ympäristö ja insinööritieteellisiä sisältöjä taiteellisella puheenvuorolla ja ihmisyyteen ja ilmastonmuutokseen...
24
marras

Käsitteitä ja niiden tulkintoja

Hannele Cantell Reilut 15 vuotta sitten kiisteltiin siitä, puhutaanko ympäristökasvatuksesta vai kestävän kehityksen kasvatuksesta. Tällä hetkellä intohimoja aiheuttavat muun muassa käsitteet ilmastokasvatus, ilmastonmuutoskasvatus, kestävyyskasvatus, globaali muutos, ilmiölähtöisyys, monialaisuus tai vaikkapa geomedia. Mutta muuttuuko asiasisältö käytetyn käsitteen perusteella? Käsitteet ovat tieteellisen tutkimuksen ja...
14
marras

Ilmastokasvatusta vaiko globaalikasvatusta?

Ilkka Ratinen Ilmastonmuutos on tavattoman monimutkainen ongelma ymmärtää ja ratkaista. Pelkällä luonnontieteellisellä tiedolla ei pahimmassa tapauksessa kuin lisätä ahdistusta ja toivottomuutta. Suomen Ilmastopaneelin mukaan kolossaalista ilmiötä täytyy lähestyä opetuksessa monipuolisesti ja monien eri oppiaineiden avulla. Oman käsitykseni mukaan ilmastonmuutoksen luonnontieteellisen perustan oppiminen...
09
marras

Nyt sisällytämme kestävän kehityksen kaikkeen opetukseen!

Meeri Karvinen Kuluneen vuosikymmenen kansainvälinen tavoite oli saada kestävän kehityksen sisältöjä mukaan kaikkeen opetukseen. Emme ole ihan vielä maalissa. Korkeakouluissa olemme aika kaukana maalista. Peruskoulu yrittää tehdä taivaltaan uuden opetussuunnitelman avulla, ja lukiot tekevät työtään kukin vähän omaan tyyliinsä. Mutta ei kai...

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...