BLOGI

12
maalis

Ympäristöopetuksen monialaisuus haastaa erikoistuneen aineenopettajan

Essi Aarnio-Linnanvuori Ympäristötutkimus on tieteidenvälistä. Ympäristöongelmat ovat yhteiskunnan ongelmia. Ympäristöopetus mielletään kuitenkin usein vain luonnontieteiden tehtäväksi. Miksi näin? Miten ympäristöaiheita voidaan käsitellä yhteiskunnallisissa oppiaineissa? Tästä ihmettelystä lähdin joitakin vuosia sitten suunnittelemaan väitöstutkimusta. Prosessin lopputulos, artikkelimuotoinen väitöskirja nimeltä Ympäristö ylittää oppiainerajat: Arvolatautuneisuus ja...
Read More
05
maalis

Toivo ympäristö- ja luontokasvatuksen pedagogiikassa

Markus Hilander Mitä sinä toivot juuri tällä hetkellä? Oman elämäsi varalle? Muille perheenjäsenillesi ja ystävillesi? Entäpä maapallolle? Tammikuisena perjantai-iltapäivänä Essi Aarnio-Linnanvuori väitteli Helsingin yliopistossa otsikolla ”ympäristö ylittää oppiainerajat”. Kyseisessä väitöstilaisuudessa pohdittiin ”pienten tekojen diskurssin” ja ”maailmanlopun diskurssin” välistä kuilua. Pienten tekojen diskurssiin...
Read More
26
helmi

Mikä ihmeen kulttuurisesti kestävä kasvatus?

Marja Laine Sain työpöydälleni loppuvuodesta 2010 uuden hankkeen vetovastuun. Hankkeen tarkoituksena oli edistää kulttuurisesti kestävää kasvatusta. Mikä oli tämä kestävän kehityksen kulttuurinen ”pilari”, joka tuntui olevaan määrittelyltään raakile, jopa ristiriitainen? Sain avukseni työstämään kulttuurisesti kestävän kasvatuksen määrittelyä ja edistämistä lähes sata asiantuntijaa....
Read More
19
helmi

Yritykset ilmastokasvattajina

Tero Föhr Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin (IPCC) mukaan ilmastonmuutos on kiistattomasti ihmisen aiheuttama häiriö ilmaston toiminnassa. Noin 70 prosenttia kasvihuonepäästöistä liittyy kuluttajien valintoihin, joihin vaikuttamisessa koulutuksella on merkittävä rooli. Uuteen perusopetuksen opetussuunnitelmaan sisältyy oleellisesti kestävä kehitys, johon kuuluvat ilmastokasvatus sekä koulun ulkopuolisten tahojen kanssa...
Read More
12
helmi

Stigfinnarna – om skapandet av en hållbar småbarnspedagogik

Ann-Christin Furu Hållbarhet inom småbarnspedagogik är fortfarande ett i det närmaste outforskat fält i Finland. Även i ett internationellt perspektiv råder det underskott på både teoretisk och empirisk forskning, trots att hållbarhet i allt högre grad förverkligas praktiskt i den dagliga verksamheten...
Read More
06
helmi

Oppilaan heikko suomen kielen taito haasteena ympäristöopetuksessa

Petteri Muukkonen Yhä useammissa koululuokissa on jo merkittävä osa oppilaista maahanmuuttajataustaisia. Pääkaupunkiseudulla yli 30 % osuus ei ole poikkeuksellista. Osa oppilaista on saattanut olla Suomessa vasta vuoden tai kaksi, jotkut toiset puolestaan varhaislapsuudestaan asti, ja jotkut voivat olla niin sanottuja toisen polven...
Read More

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...