Halauksessa metsässä – luonto opiskelijoiden hyvinvoinnin lähteenä
Riikka Puhakka
Tuoreen tutkimuksen perusteella luonto voi auttaa merkittävästi opiskelijoiden arjessa jaksamista. Luonnonympäristössä opiskelijat kokevat irtautuvansa kiireisestä kaupunkielämästä ja opiskeluarjen paineista ja vaatimuksista. Luonnon merkitys korostuu koronapandemian aikana.
Opiskeluaika edustaa haastavaa itsenäistymisen elämänvaihetta, johon liittyy monia stressitekijöitä. Erityisesti pandemian aikana opiskelijoiden jaksaminen on ollut koetuksella. Niin etäopiskelu, sosiaalisten kontaktien rajoittaminen kuin huoli terveydestä ovat kuormittaneet opiskelijoita.
Tutkimuksen perusteella luonnolla on monia myönteisiä vaikutuksia yliopisto-opiskelijoiden psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Aineistona käytettiin Helsingin yliopiston ympäristötieteiden opiskelijoilta keväällä 2020 kerättyjä teemakirjoituksia (n=47). Aiemman tutkimuksen perusteella ihmisen hyvinvoinnin ja ympäristön tilan keskinäinen riippuvuus tunnistetaan yhä paremmin.
Luonnon vaikutukset hyvinvointiin
”Luonnonympäristössä, kuten metsässä, ollessani tulee usein tunne, että olen kuin halauksessa. — Tunnen oloni turvalliseksi ja suojelluksi metsässä vuodenajasta riippumatta. Tämä halaustunne on enemmän kuin vain fyysinen kokemus siitä, että ympärillä on eläviä eliöitä – se tuntuu yhteydeltä johonkin itseäni suurempaan. Tunnen olevani pieni isossa kokonaisuudessa, ja minulla on lupa olla siellä juuri sellaisena kuin olen.”
Sitaatti kuvastaa opiskelijan kokemusta siitä, miten luonnossa voi kokea olevansa osa laajempaa kokonaisuutta ja vapautua arjen sosiaalisista normeista. Monet kokevat ajatusten kirkastuvan: oman elämän asiat voi laittaa oikeisiin mittasuhteisiin eivätkä ongelmat tunnu niin isoilta. Rauhallisessa ympäristössä on usein helpompaa keskittyä hetkeen – ja myös opintoihin jälkikäteen. Luonto rauhoittaa ja rentouttaa, lievittää stressiä ja vähentää kielteisiä tuntemuksia.
Osa kokee luonnonympäristössä oleskelun lievittävän stressiä myös fysiologisesti. Esimerkiksi lihasten kireydet, kehon jännitystilat ja päänsäryt voivat vähentyä. Luonto motivoi opiskelijoita liikkumaan, mikä paitsi kohottaa kuntoa myös parantaa mielialaa.
Pandemian aikana erilaisista luonnonympäristöistä on tullut opiskelijoille tärkeitä ystävien ja perheenjäsenten tapaamispaikkoja. Yhteiset luontokokemukset ja -harrastukset voivat lisätä yhteenkuuluvuuden tunnetta. Luonnossa voi kommunikoida läheisten – ja vieraidenkin – ihmisten kanssa eri tavalla kuin normaalisti. Toisaalta osa saa yksinolosta voimavaroja sosiaaliseen vuorovaikutukseen.
Luontosuhteen tukeminen
Luontosuhteen vahvistaminen on yksi keino tukea opiskelijoiden hyvinvointia. Yhteiset luontoaktiviteetit voivat auttaa niin uuteen asuinympäristöön kuin opiskelutovereihin tutustumisessa. Erityisesti luonnontilaisemmat ympäristöt mahdollistavat arjesta irtautumisen ja moniaistiset luontokokemukset, jotka lisäävät hyvinvointia.
Kaupungeissakin tulisi panostaa erilaisten viheralueiden säilyttämiseen ja saavutettavuuteen. On tärkeää tunnustaa ihminen osana luonnon kokonaisuutta ja ottaa luonto huomioon kaikessa kaupunkisuunnittelussa. Mahdollisuus päästä yhteyteen luonnon kanssa tukee nuoria aikuisia elämänmittaisen luontosuhteen ja hyvinvoinnin kokemusten vahvistamisessa.
Dosentti, FT Riikka Puhakka työskentelee akatemiatutkijana NATUREWELL-hankkeessa Helsingin yliopistossa Lahden yliopistokampuksella.
Kuva: Petteri Muukkonen