Kan man ha kontinuerlig utbildning om miljö och hållbar utveckling?
Petteri Muukkonen
Den finländska utbildningssektorn har fått ett nytt populärt varumärke. Enligt Åbo Akademis vicerektor Christina Nygren-Landgärds (2018) använder man nuförtiden ganska mycket orden ”en kontinuerlig utbildning” och det relaterade ”en utbildningsexport” i Finland. Hon konstaterar i sin bloggskrivning att finska samhället och yrkeslivet förändras nuförtiden och även mer i framtiden. Hon undrar om maskiner och datorer ska ersätta människor i några branscher. Kanske finns det några helt nya yrken istället?
I sitt blogginlägg säger ÅAs representant att hennes universitet ska erbjuda flexibla studier att reagera på en sådan förändring. Primärt hade universitet redan ändrat sina utbildningsstrukturer. Mångsidighet i utbildning är nyckelordet. Den nya strukturen innebär också möjligheten att kombinera mer studier, samhällets förväntningar och yrkeslivets förväntningar. Nygren-Landgärds understryker att ÅA alltid ska upprätthålla samtalet mellan utbildningssektorn och det föränderliga samhället och yrkeslivet.
Författaren diskuterar också om försäljning av ÅAs utbildning. Hon hoppas at universitetet kan utbjuda utbildningar exempelvis till människor i arbetslivet eller utlänningar. Författaren tycker att ÅAs utländska kontakter och ganska mångsidiga utbildningsrepertoar kan hjälpa att nå försäljningsmålet.
Jag undrar hur man skulle kunna kombinera den ovannämnda kontinuerliga utbildningen också med miljö och hållbar utveckling. Det kan vara utmanande. Trots att miljö och hållbar utveckling studeras i alla undervisningsnivåer (mer eller mindre) är det ovisst vilka förkunskaper studenterna eller vuxenelever bär med dig in i nästa undervisningsnivå. En undersökning av förkunskaper är till nödvändig hjälp vid genomförandet och utvärdering av en kontinuerlig utbildning. Man kan se inom vilka delar det finns goda kunskaper och var eventuella kunskapsluckor föreligger i vetskap om miljö och hållbar utveckling. På så vis kan onödig repetition undvikas och en möjlighet till att fylla kunskapsluckor öppnar sig. Jag undrar också om Finland skulle i framtiden utbjuda utbildningar också om miljö och hållbar utveckling. Det finns många öppna frågor kring hur kontinuerlig miljöundervisning eller utbildningsexport kommer att se ut i framtiden och att det därför är omöjligt nu att komma med mera distinkta figurer i det skedet.
Källa:
Nygren-Landgärds (2018). Kontinuerlig utbildning och utbildningsexport. I bloggen Ledningsgruppen: bloggen för rektors ledningsgrupp. Åbo Akademi. 19 oktober 2018. http://blogs.abo.fi/ledningsgruppen/2018/10/19/kontinuerlig-utbildning-och-utbildningsexport/
Petteri Muukkonen arbetar som universitetslektor i geografi vid Matematisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Helsingfors universitet och är medlem i styrgruppen för SIRENE.