Tuomas Aivelo

Työskentelen akatemiatutkijana Helsingin yliopiston bio- ja ympäristötieteellisessä tiedekunnassa. Identifioidun eniten tautiekologiksi ja tutkin mikrobien ja isompienkin loisten leviämistä ja esiintymistä isäntäeläinten sisällä ja välillä. Lisäksi olen tehnyt jonkin verran biologian didaktiikkaan liittyvää tutkimusta. Tällä taustalla olen lähtenyt monitieteisyyden poluille: olen vuodesta 2018 vetänyt Helsingin kaupunkirottaprojektia. Pitkän aikavälin tavoitteenamme on edistää kestävää ihmisten ja rottien yhteiseloa. Tällä hetkellä käytämme kansalaistieteen menetelmiä kaupunkiluonnon ja kaupunkiluontosuhteen tutkimiseen, selvitämme ihmisten ja rottien kohtaamisten biologisia ja yhteiskuntatieteellisiä vaikutuksia sekä tuotamme rottien kanssa taidetta.

I work as an Academy Research Fellow in the Faculty of Biological and Environmental Sciences of University of Helsinki. At the moment, my main research interest is parasite ecology and evolution, mammal ecology and didactics of biology. I am leading Helsinki Urban Rat Project, which is a multidisciplinary research project aiming for a sustainable cohabitation in urban environments. We combine citizen science methodology to the research of urban nature and human-nature relationships, study encounters between humans and rats from both biological and social science point of views and create art with rats.

Avainsanat: ekologia, kaupunkiympäristö, luontosuhde, osallisuus, tutkiva oppiminen

AMMATTI / POSITIO

Akatemiatutkija

TAUSTAORGANISAATIO

Helsingin yliopisto

KOULUTUS

Filosofian tohtori

ROOLI SIRENESSÄ

Jäsen

 
 
       JULKAISUJA
  • Kervinen, A. & Aivelo, T. (2023). Secondary school students’ responses to epistemic uncertainty during an ecological citizen science inquiry. Science Education 107, 1352–1379.
  • Brias-Guinart, A., Aivelo, T., Högmander, M., Heriniaina, R. & Cabeza, M. (2023). A better place for whom? Practitioners’ perspectives on the purpose of environmental education in Finland and Madagascar. Journal of Environmental Education, 54(3), 163-180.
  • Aivelo, T. (2023). School students’ attitudes towards unloved biodiversity: insights from a citizen science project about urban rats. Environmental Education Research, 29(1), 81-98.
  • Rautio, P., Tammi, T. Aivelo, T., Hohti, R., Kervinen, A. & Saari, M. (2022). ”For whom? By whom?” Critical perspectives of participation in ecological citizen science. Cultural Studies of Science Education. 17(3), 765-793.
  • Aivelo, T. & Huovelin, S. (2020). Combining formal education and citizen science: A case study on students’ perceptions of learning and interest in an urban rat project. Environmental Education Research, 26(3), 324–340.

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...