Olen kiinnostunut aikuisten kestävyyskäsityksistä ja kestävyyskasvatuksesta non-formaalin oppimisen kentällä, kuten järjestöissä ja vapaassa sivistystyössä.
Tarkastelen väitöskirjassani planetaariseen hyvinvointiin tähtäävän kestävyyskasvatuksen esteitä ja mahdollisuuksia sekä toimijuuden rakentumista non-formaalin oppimisen kentällä. Olen kiinnostunut siitä, mitä kestävyydellä järjestöissä ja VST:n kentällä tarkoitetaan ja millä tavoilla nämä tahot osallistuvat sen rakentamiseen, erityisesti koulutuksen ja kasvatuksen kautta. Minua kiinnostavat erilaiset käytännöt ja niihin kohdistuvat muutostarpeet ja -toiveet, eli millä tavalla käytäntöjä tulisi muuttaa, jotta elämä maapallolla voisi olla sosiaalisesti ja ekologisesti kestävää. Ajattelen, että olennaista on kyky kuvitella muutosta ja vaihtoehtoisia, haluamisen arvoisia tulevaisuuksia, jotta voidaan tarkastella niiden todeksi tulemisen esteitä ja mahdollisuuksia.
Kolmannen sektorin ja sen rajapinnoilla toimivien tahojen kestävyyskasvatus ja -koulutus on usein ketterämpää kuin formaalin koulun toiminta. Tämä mahdollistaa lähtökohtaisesti arvopohjaisen ja toimintaympäristön tarpeisiin vastaavan toiminnan ja koulutuksen. Monesti pedagoginen työ on myös avoimesti arvosidonnaista, ilman tarvetta pyrkiä näennäiseen kasvatuksen arvovapauteen ja oppimismenetelmät voivat niin ikään olla hyvinkin luovia, osallistavia ja aktivoivia. Tämä tekee non-formaalista oppimisesta mielestäni kiinnostavan ja monipuolisen tutkimuskohteen.
Olen kiinnostunut eksososiaalisen sivistyksen, planetaarisen hyvinvoinnin ja planetaarisen sosiaalipedagogiikan mahdollisuuksista rakentaa ja edelleen kehittää non-formaalin kentän koulutus- ja kasvatustoimintaa.
Avainsanat: nonformaali oppiminen, kestävän (kehityksen) kasvatus, kestävä toimintatapa, ekososiaalinen sivistys, vapaa sivistystyö
Väitöskirjatutkija
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Yhteisöpedagogi yamk
Jäsen
tiia.t.kontkanen (at) jyu.fi