Riikka Suhonen on väitöskirjatutkija Helsingin yliopistossa koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelmassa. Työn alla oleva väitöskirja käsittelee globaalin kansalaiskasvatuksen ymmärtämistä ja soveltamista toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Riikkaa kiinnostavat erityisesti nuorten yhteiskunnallinen osallisuus sekä kiistanalaiset aiheet kasvatuksessa ja niihin liittyvä jännite moniäänisyyden ja turvallisemman tilan luomisen välillä. Kiinnostuksen kohteissa ja lähestymistavassa heijastuvat Riikan aiempi humanistis-yhteiskuntatieteellinen koulutustausta (Afrikan-tutkimus ja globaali kehitystutkimus) sekä kokemus kehitysyhteistyöstä, globaalikasvatuksesta ja ammatillisen koulutuksen kansainvälistymistyöstä.
Riikka Suhonen is doctoral researcher in the Doctoral Programme in School, Education, Society and Culture in University of Helsinki. Her PhD research is about integrating global citizenship education in vocational education. Riikka is particularly interested in youth civic engagement and controversial issues in education, as well as examining the tensions between the promotion of pluralistic perspectives and the creation of safer spaces for learning. Riikka’s research interests reflect her earlier studies in humanistic and social sciences (African Studies and Global Development Studies) as well as work experience within development cooperation, global education, and internationalisation in education.
Avainsanat: globaalikasvatus, kansalaisvaikuttaminen, ammatillinen koulutus, nuorisotutkimus
Väitöskirjatutkija
Helsingin yliopisto
FM
Jäsen
riikka.suhonen (at) gmail.com
Suhonen, R., Rajala, A., Cantell, H., & Kallioniemi, A. (2024). From training workers to educating global citizens: How teachers view their opportunities of addressing controversial global issues in vocational education. Journal of Vocational Education & Training, 76(2), 354–380. https://doi.org/10.1080/13636820.2023.2266727
Suhonen, R., Cantell, H., Rajala, A., Kallioniemi, A. (2023). Opettajien näkemyksiä globaalien aiheiden käsittelystä toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa Suomessa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 24(4), 46-63. https://doi.org/10.54329/akakk.125877
Suhonen, R., Cantell, H., Weselius, H., Kouvo, T. (2022). Kun ihminen ihminen on – Tapaustutkimus sekakuoro Koiton Laulun yhteiskunnallisesta aktivismista 1970-luvulta 2020-luvulle. Aikuiskasvatus 42(1), 6–24. https://doi.org/10.33336/aik.115550
Kylänpää, V., Suhonen, R., Kasa, T., & Kontio, H. (2024). Havaintoja suomenkielisestä globaalikasvatuksen tutkimuksesta. Kasvatus, 55(2), 215–219. https://doi.org/10.33348/kvt.143044
Rajala, A., Lehtinen, J., Lehtomäki, E., Soinnunmaa, P., Sorri, M., Suhonen, R. (2021). Konkreetit utopiat keinona edistää nuorten kansalaisvaikuttamista. Kasvatus & Aika, 15(3-4), 410-424. https://doi.org/10.33350/ka.111560