Raisa Foster

Olen sosiaalipedagogiikan ja tanssipedagogiikan dosentti sekä monialainen taiteilija ja tutkija. Tarkastelen työssäni sekä sosiaalisen että ekologisen oikeudenmukaisuuden kysymyksiä. Työni ytimessä on ihmisen kehollinen maailmasuhde – ymmärrys ihmisestä aistivana, tuntevana ja ajattelevana olentona, joka elää kietoutuneessa suhteessa ympäristöönsä ja muihin olentoihin. Pyrin tuomaan näkyväksi ja koettavaksi, miten nykyinen elämäntapamme perustuu kestämättömiin, erotteluun perustuviin maailmasuhteisiin – ja kuinka taiteen ja kasvatuksen keinoin voimme kuvitella ja rakentaa kestävämpiä tulevaisuuksia.

I am an associate professor (dosentti) of social pedagogy and dance pedagogy, as well as a multidisciplinary artist and researcher. My work addresses questions of both social and ecological justice. At the core of my practice lies the human’s embodied relationship with the world—an understanding of the human being as a sensing, feeling, and thinking creature, living in entangled relations with the environment and other beings. I aim to make visible and tangible how our current ways of living are grounded in unsustainable, dualistic worldviews—and how, through art and education, we can imagine and create more sustainable futures.

Avainsanat: ekofeminismi, ekofenomenologia, ekososiaalinen oikeudenmukaisuus, ekososiaalinen kasvatus, taidekasvatus

AMMATTI / POSITIO

Dosentti, taiteilija-tutkija

TAUSTAORGANISAATIO

Itä-Suomen yliopisto ja Taideyliopisto

KOULUTUS

Filosofian tohtori

ROOLI SIRENESSÄ

Jäsen

 
 

raisa (at) raisafoster.com

       JULKAISUJA
  • Foster, R., Heikkinen, H. L. T., Nyberg, C., Saari A., & Salonen, A. O. (eds.) (2023). Kertomuksia kestävästä elämästä. Helsinki: Into Kustannus. [Stories about sustainable living] https://erepo.uef.fi/handle/123456789/29756

  • Foster, R., Mäkelä, J. & Martusewicz, R. (eds.) (2019). Art, EcoJustice, and Education. Intersecting Theories and Practices. New York: Routledge.

  • Foster, R. & Ojanen, W. (2025). Ecosocial Care Ethics In and Through Dance Education. Journal of Dance Education, 1–11, https://doi.org/10.1080/15290824.2024.2423230

  • Foster, R., Salonen, A. O. & Sutela, K. (2022). Taidekasvatuksen ekososiaalinen kehys: Kohti kestävyystietoista elämänorientaatiota. Kasvatus 53 (2), 118–129. [The ecosocial framework for art education: Towards sustainable life orientation.] https://doi.org/10.33348/kvt.115918

  • Foster, R., Mnemo ZIN, Keto, S. & Pulkki, J. (2022). Recognizing Ecosocialization in Childhood Memories, Educational Studies, 58:4, 560-574, https://doi.org/10.1080/00131946.2022.2051031

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...