Olen sosiaalipedagogiikan ja tanssipedagogiikan dosentti sekä monialainen taiteilija ja tutkija. Tarkastelen työssäni sekä sosiaalisen että ekologisen oikeudenmukaisuuden kysymyksiä. Työni ytimessä on ihmisen kehollinen maailmasuhde – ymmärrys ihmisestä aistivana, tuntevana ja ajattelevana olentona, joka elää kietoutuneessa suhteessa ympäristöönsä ja muihin olentoihin. Pyrin tuomaan näkyväksi ja koettavaksi, miten nykyinen elämäntapamme perustuu kestämättömiin, erotteluun perustuviin maailmasuhteisiin – ja kuinka taiteen ja kasvatuksen keinoin voimme kuvitella ja rakentaa kestävämpiä tulevaisuuksia.
I am an associate professor (dosentti) of social pedagogy and dance pedagogy, as well as a multidisciplinary artist and researcher. My work addresses questions of both social and ecological justice. At the core of my practice lies the human’s embodied relationship with the world—an understanding of the human being as a sensing, feeling, and thinking creature, living in entangled relations with the environment and other beings. I aim to make visible and tangible how our current ways of living are grounded in unsustainable, dualistic worldviews—and how, through art and education, we can imagine and create more sustainable futures.
Avainsanat: ekofeminismi, ekofenomenologia, ekososiaalinen oikeudenmukaisuus, ekososiaalinen kasvatus, taidekasvatus
Dosentti, taiteilija-tutkija
Itä-Suomen yliopisto ja Taideyliopisto
Filosofian tohtori
Jäsen
raisa (at) raisafoster.com
Foster, R., Heikkinen, H. L. T., Nyberg, C., Saari A., & Salonen, A. O. (eds.) (2023). Kertomuksia kestävästä elämästä. Helsinki: Into Kustannus. [Stories about sustainable living] https://erepo.uef.fi/handle/123456789/29756
Foster, R., Mäkelä, J. & Martusewicz, R. (eds.) (2019). Art, EcoJustice, and Education. Intersecting Theories and Practices. New York: Routledge.
Foster, R. & Ojanen, W. (2025). Ecosocial Care Ethics In and Through Dance Education. Journal of Dance Education, 1–11, https://doi.org/10.1080/15290824.2024.2423230
Foster, R., Salonen, A. O. & Sutela, K. (2022). Taidekasvatuksen ekososiaalinen kehys: Kohti kestävyystietoista elämänorientaatiota. Kasvatus 53 (2), 118–129. [The ecosocial framework for art education: Towards sustainable life orientation.] https://doi.org/10.33348/kvt.115918
Foster, R., Mnemo ZIN, Keto, S. & Pulkki, J. (2022). Recognizing Ecosocialization in Childhood Memories, Educational Studies, 58:4, 560-574, https://doi.org/10.1080/00131946.2022.2051031