Pia Sjöblom

Jag arbetar som universitetslärare i biologins och geografins didaktik vid Åbo Akademi. Mitt forskningsintresse är inriktat på biologins didaktik, utomhuspedagogik, elevers och studerandes förhållande till naturen samt utbildning för hållbar utveckling inom lärarutbildningen.

Teen työtä biologian ja maantieteen didaktiikan yliopisto-opettajana Åbo Akademissa. Tutkimusintressini on biologian didaktiikka, koulun ulkopuoliset oppimisympäristöt, oppilaiden ja opiskelijoiden luontosuhde sekä kestävä kehitys opettajankoulutuksessa.

Avainsanat: biologian didaktiikka, ulkona oppiminen, kestävä kehitys opettajankoulutuksessa, luontosuhde

AMMATTI / POSITIO

yliopisto-opettaja

TAUSTAORGANISAATIO

Åbo Akademi

KOULUTUS

FT

ROOLI SIRENESSÄ

Johtoryhmän jäsen

psjoblom(at)abo.fi

       JULKAISUJA
  • Wolff, L-A. & Sjöblom, P. (2016). Det är inte enbart fråga om nomenklatur: Naturvetenskap och estetik. Studier i Pædagogisk Filosofi, 5(2), 38-61.

  • Sjöblom, P. & Wolff, L.-A. (2017). “It wouldn’t be the same without nature”—The value of nature according to Finnish upper secondary students. Journal of Environmental Education, 48(5), 322–333, doi:10.1080/00958964.2017.1367637.

  • Wolff, L.-A., Sjöblom, P., Hofman-Bergholm, M. & Palmberg, I. (2017). High performance education fails in sustainability?—A reflection on Finnish primary teacher education. Educational Sciences, 7(32), doi:10.3390/edusci7010032.

  • Sjöblom, P. (2012). Naturen och jag. En studie av gymnasiestuderandes förhållande till naturen ur ett miljöpedagogiskt perspektiv. (Doktorsavhandling, Åbo Akademi, Vasa)

  • Sjöblom, P. (2012). Gymnasieelevers motiveringar för sitt intresse alternativt ointresse för naturen. Teoksessa: K. Merenluoto, E. Yli-Panula & A. Virta (toim.) Koulu ja monet kulttuurit (87–103). Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja. Ainedidaktisia tutkimuksia 3.

  • Sjöblom, P. (2008). Människans förhållande till naturen ur ett etiskt perspektiv – en grund för lärande för hållbar utveckling. Teoksessa: I. Palmberg & E. Jeronen (toim.). Harmoni eller konflikt? Forskning om miljömedvetenhet i skolan och lärarutbildningen/Sopusointua vai ristiriitaa? Tutkimuksia ympäristötietoisuudesta koulussa ja opettajankoulutuksessa. (11–27) Rapport från Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi, nr 24.

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...