Päivi Ahonen

Olen työskennellyt kehitysyhteistyötehtävissä eri puolilla maailmaa  27 vuotta, joista suurimman osan aikaa opetuksen ja koulutuksen kehittämisen alueella. Osallistuin Suomen tukemiin  opetusalan hankkeisiin mm. Nepalissa, Serbiassa, Palestiinassa, Etelä-Afrikassa, Tansaniassa ja Kosovossa. Muutaman vuoden työskentelin myös koulutusviennin alueella Saudi Arabiassa ja Arabiemiraateissa. Pitkän kehitysyhteistyöuran aikana suunnittelin yhden hankkeen Bhutanin ja Suomen Opetushallituksen välille. Kun näin miten Bhutanissa tuetaan kehitystä huomaisin, että meillä hyvin kehittyneillä mailla on paljon opittavaa Bhutanin kestävään kehitykseen pohjaavasta kehityksen arvomaailmasta. Ymmärsin myös, että kehityshankkeiden toteutuksen yhteydessä me kehittyneet maat viemme kehittyviin maihin huomaamatta arvomaailmaa, joka ei tue kestävää kehitystä.  

Selvitän väitöstutkimuksessani Bhutanin kestävään kehitykseen pohjautuvan kehitysperiaatteen yhteyttä maan koulujen opetukseen. Talouskasvu (Gross National Product, GNP) ei ole Bhutanin valtion tärkein kehitystavoite. Maan virallinen kehitystavoite on bruttokansanonnellisuus (Gross National Happiness, GNH). Ihmisten ja  luonnon hyvinvointia tuetaan, alueen historiaa ja perinnettä arvostetaan ja vahva yhteisöllisyys tuo hyvinvointia ilman jatkuvaa kulutuksen ja talouskasvun tarvetta.  Vuoden 2018 lokakuun IPCC:n raportin julkistamisen yhteydessä Bhutan sai tunnustusta hiilinegatiivisuudesta. Bhutanin metsät sitovat enemmän hiilidioksidia kuin maan hiilipäästöt ovat. Valtion politiikassa ympäristön suojelu ajaa lyhyen ajan taloudellisten voittojen ohi.

Avainsanat: Bhutan, kestävä ja tasa-arvoinen kehitys, kestävän kehityksen opetus, onnellisuus, ympäristön hyvinvointi

AMMATTI / POSITIO

Tohtorikoulutettava

TAUSTAORGANISAATIO

Oulun yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta

KOULUTUS

Kavatustieteen kandidaatti, Opinto-ohjaaja

ROOLI SIRENESSÄ

Jäsen

 
 

paiviahonen (at) gmail.com

JULKAISUJA
  • Ahonen, P., Jeronen, E., & Korkeamäki, R.-L. (2018). What do the drawings tell us? Bhutanese secondary school students’ perceptions about gross national happiness and sustainable development. Himalayan Discoveries.
  • Ahonen, P., Jeronen, E., & Korkeamäki, R.-L. (2018). How to live happy and good life? Secondary school students’ views about Bhutan’s gross national happiness policy. International Journal of Environmental and Science Education 13(9), 703–718.
  • Ahonen, P., Thinley, D., & Korkeamäki, R.-L. (2013). Bhutanese teachers’ perceptions about gross national happiness in education for sustainable development. Bhutan Journal of Research & Development 2, 67–79. 

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...