Tutkin väitöskirjassani yläkoululaisten (13–16-vuotiaat) käsityksiä kestävästä kuluttamisesta, vastuullisesta markkinoinnista ja yritysvastuusta. Erityisenä kiinnostuksenkohteenani on, miten nuoret määrittelevät kestävän kulutuksen ja kestävän kuluttajan profiilin sekä miten heidän näkemyksensä heijastavat heikkoa ja vahvaa kestävyyttä. Lisäksi tarkastelen biodiversiteetin ja luonnon monimuotoisuuden roolia nuorten kulutusasenteissa.
Laajemmin tutkimusintresseihini kuuluvat nuorten kuluttajakäyttäytyminen, vastuullinen markkinointi, kestävyyskasvatus ja kulutuksen yhteiskunnalliset muutokset. Olen erityisen kiinnostunut siitä, miten nuorten arvot, identiteetti ja käsitykset vastuullisuudesta muotoutuvat, sekä miten niitä voidaan tukea kasvatuksellisin ja yhteiskunnallisin toimin kohti ekologisesti ja sosiaalisesti kestäviä elämäntapoja.
Avainsanat: Kestävyyskasvatus, kestävä kulutus, vastuullinen markkinointi, nuorten kuluttajakäyttäytyminen
Väitöskirjatutkija, luokanopettaja
Jyväskylän yliopisto
KM & VTM
Jäsen
niko.g.varjola (a) student.jyu.fi
Varjola, N., Saarinen, A. & Åberg, E. (2025). Yläkoululaisten ympäristötietoisuus ja kulutussosialisaation rooli. Kulutustutkimus Nyt.
Varjola, N. (2023). ”Se on paras trendi, mikä meillä voi olla”: Yläkoululaisten näkökulmia kestävään kuluttamiseen. Turun yliopisto. Sosiaalitieteiden laitos, taloussosiologia. Valtiotieteen pro gradu -tutkielma.
Varjola, N. (2016). Opettajan työhyvinvoinnin uhat, edistäjät ja työhyvinvoinnin merkitys Opettaja-lehden valossa vuosina 2008-2014. Itä-Suomen yliopisto. Filosofinen tiedekunta, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Savonlinna. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma.