Markus Hilander

Työskentelen ympäristötieteiden didaktiikan yliopistonlehtorina (ma.) Helsingin yliopistossa. Väitöskirjassani tutkin kuvien maantieteellistä tulkintaa. Tutkimuksessani yhdistän maantieteen ja semiotiikan teorioita, käsitteitä ja menetelmiä. Semiotiikan hienous piilee mielestäni siinä, että muista tieteenaloista poiketen semiotiikka ei tee eroa ihmis- ja luonnontieteiden välillä – kuten ei tee ympäristökään.

Koulumaantieteen ja ympäristöopin tutkimisessa minua kiinnostavat erilaiset geomedia-aineistot sekä nuorten ominaiset tavat hyödyntää geomediaa arjessaan. Geomedia-aineistoihin lasken kuuluvaksi niin kirjoitetun tekstin, still-kuvan, liikkuvan kuvan kuin esimerkiksi luontokohteessa paikan päällä saadut kokemuksetkin.

Aiemmalta koulutukseltani olen maantieteen ja biologian aineenopettaja. Toimin muun muassa Biologian ja maantieteen opettajien liiton Natura-julkaisun toimituskunnassa.

Avainsanat: lähiympäristö, maantieteen didaktiikka, ympäristökasvatus, visuaaliset menetelmät

AMMATTI / POSITIO

Yliopistonlehtori

TAUSTAORGANISAATIO

Helsingin yliopisto

KOULUTUS

FT

ROOLI SIRENESSÄ

Jäsen

markus.hilander(at)helsinki.fi

       JULKAISUJA
  • Hilander, M. (2012). Kuvatulkinta ja maantieteellisten merkitysten muodostuminen: nuorten tulkintoja eteläafrikkalaisista ja newyorkilaisista maisemista. Terra 124: 2, 73–84.
  • Hilander, M. (2013). Semiotiikka kuvien maantieteellisen tulkinnan mahdollisuutena. Versus 3: 5, 1–3.
  • Hilander, M. (tulossa). Geographical reading of the ‘Global Warming Ready’ advertisement. Proceedings of the international association for research on textbooks and educational media 2015.

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...