Olen ympäristökasvatuksen yliopistonlehtori Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Opetan ympäristökasvatusta ja maantieteen didaktiikkaa opettajaopiskelijoille. Tutkin muun muassa kuvien maantieteellistä tulkintaa visuaalisten tutkimusmenetelmien ja semiotiikan avulla. Semiotiikan hienous piilee mielestäni siinä, että muista tieteenaloista poiketen semiotiikka ei tee eroa ihmis- ja luonnontieteiden välillä – kuten ei tee ympäristökään.
Aiemmalta koulutukseltani olen maantieteen ja biologian aineenopettaja. Toimin muun muassa Biologian ja maantieteen opettajien liiton Natura-julkaisun toimituskunnassa.
Avainsanat: kuvatulkinta, maantieteen didaktiikka, ympäristökasvatus, visuaaliset menetelmät
Yliopistonlehtori
Helsingin yliopisto
FT
Jäsen
markus.hilander(at)helsinki.fi
Parikka-Nihti, M. & Hilander, M. (2021). Kestävää kehitystä tukeva pedagogiikka: Varhaiskasvatus ja esiopetus. Opetushallituksen Kestävän tulevaisuuden verkko-opas.
Tani, S., Hilander, M. & Leivo, J. (2020). Ilmastonmuutos lukion opetussuunnitelmissa ja maantieteen oppikirjoissa. Ainedidaktiikka 4(2), 3–24.
Hilander, M. (2019). A geographical reading of Roland Barthes: A smartphone model for the interpretation of photographs in geography education. Nordidactica – Journal of Humanities and Social Science Education 2019(2), 162–186.
Hilander, M. (2017). Havaintoja geomedian tulkinnoista. Terra 129(4), 223–229.
Hilander, M. (2016). Reading the geographical content of media images as part of young people’s geo-media skills. Nordidactica – Journal of Humanities and Social Science Education 2016(2), 69–92.