Maria Svens

Jag arbetar som universitetslärare i bland annat biologins och geografins didaktik vid Åbo Akademi i Vasa, där jag också är verksam som forskarstuderande. Mitt forskningsengagemang finns inom undervisning för hållbar utveckling, företrädelsevis inom lärarutbildningen. Min licentiatavhandling undersöker klasslärarstuderandes uppfattningar av hållbar utveckling. Jag är också intresserad av forskning i utomhuspedagogik.

I work at Åbo Akademi University Faculty of Education and Welfare  as an university teacher in science education, mainly biology and environmental education. I am also a PhD candicate in  environmental education at Åbo Akademi University. My reserach interest is in education for sustainable development in Finland, as well as outdoor education in Finnish schools.

Nyckelorden: utomhuspedagogik, miljöpedagogik, lärmiljö, naturskola

Avainsanat: ulkona oppiminen, ympäristökasvatus, oppimisympäristö, luontokoulu

AMMATTI / POSITIO

Luontokouluopettaja, tohtorikoulutettava

TAUSTAORGANISAATIO

Natur och miljö r.f/Åbo Akademi

KOULUTUS

Kasvatustieteen maisteri, erikoistunut ympäristökasvatukseen  (Åbo Akademi)

ROOLI SIRENESSÄ

Jäsen

msvens(at)abo.fi

https://research.abo.fi/sv/persons/maria-svens

JULKAISUJA
  • Keinonen, T., Yli-Panula, Y-P., Svens, M., Vilkonis, R., Persson, C., & Palmberg, I. (2014). Environmental issues in the media – students’ perceptions in three Nordic-Baltic countries. Journal of Teacher Education for Sustainability 16(1), 32–53. https://doi.org/10.2478/jtes-2014-0002
  • Palmberg, I., Jeronen, E., Svens, M., Yli-Panula, E., Andersson, J., & Jonsson, G. (2011). Blivande lärares (åk 1–6) baskunskaper I Danmark, Finland och Sverige: I. Kunskaper och uppfattningar om människans biologi. NorDiNa 7(1), 54–70.
  • Svens, M. (2009). Klasslärarstuderandes uppfattningar av hållbar utveckling och miljöpedagogik. Opublicerad avhandling för pedagogie licentiatexamen. Pedagogiska Fakulteten, Åbo Akademi, Vasa.
  • Svens, M. (2008). Klasslärarstuderandes uppfattningar av hållbar utveckling i relation till skola, utbildning och egen undervisning. Ingår i: I. Palmberg & E. Jeronen (red.) Harmoni eller konflikt? Forskning om miljömedvetenhet i skolan och lärarutbildningen, 43–59. (Åbo Akademi, Pedagogiska fakulteten, Rapport 24). Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi, Vasa.

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...