Lili-Ann Wolff

Min bakgrund är tvärvetenskaplig och baserar sig på examina inom pedagogik, filosofi och naturvetenskap. Jag är anställd som universitetslektor i naturvetenskapens didaktik inom den svenskspråkiga klasslärarutbildningen och jag håller även kurser inom barnträdgårdslärar- och ämneslärarutbildningen. Jag är docent i miljöpedagogik vid Helsingfors universitet och också medlem i universitetets tvärvetenskapliga forskningsenhet HELSUS (Hel­sinki In­sti­tute of Sus­tain­ab­il­ity Sci­ence).

Tidigare har jag arbetat som lektor i allmän pedagogik och vuxenpedagogik. Jag har också varit engagerad i och arbetat med miljö- och naturundervisning i många sammanhang utanför det akademiska, bl.a. som föreståndare och lärare för två av Finlands första naturskolor.

Mitt forskningsintresse är brett, men berör huvudsakligen naturvetenskapens didaktik, miljö- och hållbarhetspedagogik, mångkulturalitet, samt hållbarhet ur tvärvetenskapliga, sociala och etiska synvinklar. Att arbeta för en rättvisare värld som är etiskt hållbar, såväl i globalt som lokalt perspektiv, och där människan ses som en del av naturen, ser jag som synnerligen angeläget.

Keskeiset tutkimusintressit: Kestävyyden ja oikeudenmukaisuuden toteuttaminen koulutuksessa, globaalinen kestävyys, ihmisen luontosuhde  

Avainsanat: kestävän kehityksen kasvatus, luonnontieteet, luontosuhde, moninaisuus, monitieteisyys

Nyckelord: hållbarhetspedagogik, naturvetenskap, förhållande till naturen, mångfald, tvärvetenskap

POSITIO / AMMATTI

Luonnontieteiden didaktiikan yliopistonlehtori (HY) ja ympäristökasvatuksen dosentti (HY)

TAUSTAORGANISAATIO

Helsingin yliopisto

KOULUTUS

Kasvatustieteen tohtori

ROOLI SIRENESSÄ

Persustajajäsen, tukimuskoordinaattoriryhmän puheenjohtaja 2016 – 2018, johtoryhmän jäsen 2018 lähtien

lili-ann.wolff (at) helsinki.fi

       JULKAISUJA
  • Sjöblom, P. & Wolff, L-A. (2017). It wouldn’t be the same without Nature: The value of nature according to Finnish upper secondary school students. The Journal of Environmental Education, 48(5), 322-333.

  • Wolff, L-A., Sjöblom, P., Hofman-Bergholm, M., Palmberg, I. (2017). High performance education fails in sustainability? The case of Finnish teacher education. Education Sciences, 7(32), 1-23. http://www.mdpi.com/2227-7102/7/1/32

  • Wolff, L-A. & Sjöblom, P. (2017). Det är inte enbart frågan om nomenklatur: Naturstudier och estetik [It is not only about nomenclature: Nature studies and aesthetics]. Studier i Pædagogisk Filosofi, 6(1), 38-61. https://tidsskrift.dk/spf/article/view/26371/151522

  • Wolff, L-A. (2016). Adult education in an unsustainable era. In A. Harju & A. Heikkinen (Eds.), Adult education and the planetary condition (pp. 194-209). Helsinki: Vapaa Sivistystyö ry.

  • Wolff, L-A. (2011). Nature and sustainability: An educational study with Rousseau and Foucault. Saarbrücken: Lambert Academic Publishing.

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...