Min bakgrund är tvärvetenskaplig och baserar sig på examina inom pedagogik, filosofi och naturvetenskap. Jag är anställd som universitetslektor i naturvetenskapens didaktik inom den svenskspråkiga klasslärarutbildningen och jag håller även kurser inom barnträdgårdslärar- och ämneslärarutbildningen. Jag är docent i miljöpedagogik vid Helsingfors universitet och också medlem i universitetets tvärvetenskapliga forskningsenhet HELSUS (Helsinki Institute of Sustainability Science).
Tidigare har jag arbetat som lektor i allmän pedagogik och vuxenpedagogik. Jag har också varit engagerad i och arbetat med miljö- och naturundervisning i många sammanhang utanför det akademiska, bl.a. som föreståndare och lärare för två av Finlands första naturskolor.
Mitt forskningsintresse är brett, men berör huvudsakligen naturvetenskapens didaktik, miljö- och hållbarhetspedagogik, mångkulturalitet, samt hållbarhet ur tvärvetenskapliga, sociala och etiska synvinklar. Att arbeta för en rättvisare värld som är etiskt hållbar, såväl i globalt som lokalt perspektiv, och där människan ses som en del av naturen, ser jag som synnerligen angeläget.
Keskeiset tutkimusintressit: Kestävyyden ja oikeudenmukaisuuden toteuttaminen koulutuksessa, globaalinen kestävyys, ihmisen luontosuhde
Avainsanat: kestävän kehityksen kasvatus, luonnontieteet, luontosuhde, moninaisuus, monitieteisyys
Nyckelord: hållbarhetspedagogik, naturvetenskap, förhållande till naturen, mångfald, tvärvetenskap
Luonnontieteiden didaktiikan yliopistonlehtori (HY) ja ympäristökasvatuksen dosentti (HY)
Helsingin yliopisto
Kasvatustieteen tohtori
Persustajajäsen, tukimuskoordinaattoriryhmän puheenjohtaja 2016 – 2018, johtoryhmän jäsen 2018 lähtien
Sjöblom, P. & Wolff, L-A. (2017). It wouldn’t be the same without Nature: The value of nature according to Finnish upper secondary school students. The Journal of Environmental Education, 48(5), 322-333.
Wolff, L-A., Sjöblom, P., Hofman-Bergholm, M., Palmberg, I. (2017). High performance education fails in sustainability? The case of Finnish teacher education. Education Sciences, 7(32), 1-23. http://www.mdpi.com/2227-7102/7/1/32
Wolff, L-A. & Sjöblom, P. (2017). Det är inte enbart frågan om nomenklatur: Naturstudier och estetik [It is not only about nomenclature: Nature studies and aesthetics]. Studier i Pædagogisk Filosofi, 6(1), 38-61. https://tidsskrift.dk/spf/article/view/26371/151522
Wolff, L-A. (2016). Adult education in an unsustainable era. In A. Harju & A. Heikkinen (Eds.), Adult education and the planetary condition (pp. 194-209). Helsinki: Vapaa Sivistystyö ry.
Wolff, L-A. (2011). Nature and sustainability: An educational study with Rousseau and Foucault. Saarbrücken: Lambert Academic Publishing.