Yritän hahmottaa suuria kokonaisuuksia, ymmärtää ihmistä ja ihmisen maailmaa sekä ihmisen ja muiden elävien olentojen suhteita. Väitöstutkimukseni käsittelikin kilpailun ongelmia kasvatuksen kannalta ja mm. tässä ajassa tarvittavia ekososiaalisia hyveitä. Toimin kasvatustieteen parissa, mutta taustani on filosofiassa ja tutkimukseni ovat jatkuneet filosofisten teemojen parissa. Tutkimusintresseihini kuuluu filosofiaa käytännönläheisellä otteella; hyve-etiikkaa, yhteiskuntafilosofiaa, talousfilosofiaa, ympäristöajattelua, ympäristökasvatuksen filosofiaa ja kontemplatiivista pedagogiikkaa. Kiinnostava tutkimus motivoituu omalla kohdallani maailman muuttamistavoitteesta. Toiveeni on pyrkiä laajentamaan akateemisen maailman ja läntisen modernisaation varsin ahdasta maailmankuvaa tuomalla mukaan näkökulmia mm. hengentieteestä ja alkuperäiskansojen viisaudesta.
Tutkija
Tampereen yliopisto
Kasvatustieteen tohtori (KT)
Jäsen
jani.pulkki(at)gmail.com
Pulkki, J. & Dahlin, B. & Värri, V. M. (2016). Environmental Education as a Lived-Body Practice? A Contemplative Pedagogy Perspective. Journal of Philosophy of Education.
Pulkki, J. (2016). Competitive Education Harms Moral Growth. Teoksessa Peters Michael A (toim.) Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory: Springer.
Pulkki, J. & Saari, A. & Pulkki, J. & Värri, V. M. (2015) Ihminen terveydenhuollossa? Vapauden, vastuun ja vallan filosofiasta. Teoksessa (toim. Nieminen, M. & Kokkinen, L. & Pulkki, J. & Saarinen, A. & Tynkkynen, L. K.) Terveydenhuollon muutokset. Tampere University Press.
Pulkki, J. & Saari, A. & Dahlin, B. (2015). Contemplative pedagogy and bodily ethics. Other Education. The Journal of educational alternatives. Volume 4, issue1, pp.33-51.