Pääasiallisia tutkimusalueitani ovat kulttuurienvälinen kasvatus ja katsomuskasvatus. Olen kiinnostunut tutkimuksesta, joka liikkuu näiden kasvatuksen alueiden sekä ympäristö- ja ilmastokasvatuksen risteymässä. Vuosina 2021-2023 johdan Suomen osahanketta eurooppalaisessa CCC-CATAPULT-konsortiossa, joka tutkii nuorten ilmastotoimijuutta ja pyrkii kehittämään katsomustietoisia ja kulttuurisesti vastuullisia lähestymistapoja ilmastokasvatukseen.
Avainsanat: kulttuurienvälisyys, katsomukset, kasvatus, opettajankoulutus
Yliopistonlehtori
Tampereen yliopisto
TT, KM, dosentti
Jäsen
Rissanen, I., Kuusisto, E., Tuominen, M. & Tirri, K. (2019). In search of a growth mindset pedagogy: A case study of one teacher’s classroom practices in a Finnish elementary school. Teaching and Teacher Education 77, 204–213.
Ubani, M., Rissanen, I., Poulter, S. (Eds.). (2019). Contextualising dialogue, secularisation and pluralism : Religion in Finnish public education. Religious Diversity and Education in Europe 40. Münster: Waxmann.
Rissanen, I., Kuusisto, E., Hanhimäki, E., & Tirri, K. (2018). The implications of teachers’ implicit theories for moral education: A case study from Finland. Journal of Moral Education 47, 63–77.
Rissanen, I., Kuusisto, E. & Kuusisto, A. (2016). Developing teachers’ intercultural sensitivity: Case study on a pilot course in Finnish teacher education. Teaching and Teacher Education 59, 446–456.
Rissanen, I. (2014). Negotiating identity and tradition in single-faith religious education. A case study of Islamic education in Finnish schools. Münster: Waxmann.