Olen koulutukseltani arkkitehti ja toimin väitöskirjatutkijana ja kestävän asuntosuunnittelun opettajana osana ASUTUT Kestävän Asuntoarkkitehtuurin Tutkimusryhmää. Olen myös mukana Tilallisen Sosialisaation ja ympäristökansalaisuuden tutkijakollektiivi SPECSissä.
Olen kiinnostunut arkkitehtikoulutuksen kehittämisestä ympäristökasvatuksen näkökulmien avulla, ja erityisen kiinnostunut tutkimaan empatian ja huolenpidon käsitteiden juurruttamista osaksi arkkitehtien ammatti-identiteetin ja työn lähtökohtia. Tutkin väitöskirjassani arkkitehtikoulutuksen kautta välittyviä (ammatillisia) arvoja ja kulttuureita, sekä niiden yhteyttä arkkitehtien kykyyn toimia työssään ekologisia reunaehtoja kunnioittaen ja ekososiaalista oikeudenmukaisuutta edistäen.
Intohimoni on tutkia polkuja uudistavaan oppimiseen arkkitehtikoulutuksessa ja näiden havaintojen laajentamista kestäviin ja demokraattisiin arkkitehtuurin opettamisen ja ammatinharjoittamisen tapoihin.
//
I am an Architect, Doctoral Researcher and Teacher in Sustainable Housing Design, and a member of the Sustainable Housing Design research group ASUTUT and part of the Spatial Socialization and Environmental Citizenship Research Collective SPECS.
I’m interested in developing architecture education through perspectives of environmental education, and especially interested in exploring paths for integrating empathy and care as starting points of architects’ professional identity and praxis. My doctoral research focuses on the (professional) values and cultures transmitted through architecture education and their connection to architects’ ability to work within planetary boundaries and to promote eco-social justice.
My passion is in exploring paths for transformative learning beyond the status quo of architecture education and extending these discoveries towards resilient, responsive and democratic cultures of learning and practicing architecture in the climate emergency.
Avainsanat: arvokasvatus, kestävän kehityksen kasvatus, korkeakouluopetus, kriittinen pedagogiikka
Arkkitehti
Tampereen yliopisto
Ylempi korkeakoulututkinto
Jäsen
Nisonen, E., Pelsmakers S., Kallio, K. (n.a.). (A)mending Architecture Education in the Climate Emergency: a focus on values and cultures. Architectural Research in Finland 1/2024. (accepted / in press).
Nisonen, E., Poutanen, J., Pelsmakers, S., (n.a.). Responding to embodied injustices: introducing critical thinking and empathy in architecture education in J. Brown & Pelsmakers S. (Eds) Architectural Thinking in the Climate Emergency, Routledge (accepted / in press).
O’Dwyer, S., Geogeghan, E., Nisonen, E., Castano De la Rosa, R., Pelsmakers, S., Lykouras, I., Donovan , E., Alvise Bragadin, M., Morganti, C., & Coraglia, U. M. (2023). Architectural Education: Methods for Integrating Climate Change Design (CCD) in the Curriculum. In Z. Adil (Ed), A Focus on Pedagogy: Teaching, Learning and Research in the Modern Academy, Vol. 28.2, pp. 167-189.
Nisonen, E. & Pelsmakers, S. (2022) Architectural education in the climate emergency. The Architectural Review issue 1494, September 2022.
Nisonen, E., (2022) Architecture as sustainability – educating the transformative practitioner. Master’s Thesis, Tampere University.