Toimin luokanopettaja- ja aineenopettajaopiskelijoiden opettajankouluttajana Helsingin yliopiston Kasvatustieteiden osastolla. Opetan biologian ja terveystiedon didaktiikkaa. Opetan myös avoimissa yliopistoissa esi- ja alkuopetuksen ympäristökasvatuskursseilla. Organisoin valtakunnallista Suomen lasten metsäretkipäivä -tapahtumaa ja mm. kehitän Hemuli-kasviharrastuskerhoa. Kirjoitan opetus- ja tutkimustyön ohella tieto- ja oppikirjoja.
Tutkimusintressejäni ovat erityisesti biodiversiteettikasvatus, lajintunnistus, maasto-opetus ja koulun ulkopuoliset oppimisympäristöt sekä digitaalisten välineiden käyttö niissä.
Avainsanat: biodiversiteettikasvatus, lajintunnistus, maasto-opetus, koulun ulkopuoliset oppimisympäristöt
Biologian didaktiikan yliopistonlehtori
Helsingin yliopisto, Kasvatustieteiden osasto
FT, LO, AO (biologia, terveystieto, liikunta ja musiikki)
Jäsen
Kaasinen, A. (2020). Ympäristökasvatus esi- ja alkuopetuksessa – löytöretkiä maailmaan. Teoksessa Kyrönlampi, T., Mäkitalo, K. & Uitto, M. (toim.) Esi- ja alkuopetuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus.
Kaasinen, A. (2019). Plant species recognition skills in Finnish students and teachers. Education Sciences 9(2), 85.
Lampiselkä, J., Kaasinen, A., Kinnunen, P. & Malmi, L. (2019). Didactic focus areas in science education research. Education Sciences 9(4), 1–19.
Kaasinen, A. (2016). Maasto-opetus luonnon monimuotoisuuden arvostamisen lähtökohtana. Teoksessa Juuti, K. (toim.) Ympäristöoppia opettamaan, 229–245. Jyväskylä: PS-kustannus.