Toimin Suomen Akatemian tutkijatohtorina Oulun yliopistossa ja johdan tutkimushanketta Konkreettien utopioiden pedagogiikka: Nuorten toimijuus ja ilmastoaktivismi opetuksessa. Suomen Akatemian lisäksi Helsingin yliopistossa tapahtuvaa osahanketta rahoittaa Maj ja Tor Nesslingin säätiö.Tutkimushankkeen tavoitteena on tutkia ja kehittää yläkoulujen ja lukioiden pedagogisia keinoja vastata nuorten ilmastoahdistukseen sekä tukea nuorten yhteiskunnalista aktiivisuutta ja toimia kestävän tulevaisuuden hyväksi. Hankkeessa tutkitaan myös nuorten toimijuuden kehittymistä ja sen reunaehtoja. Tutkimus toteutetaan yhteistyössä opettajien, kansalaisjärjestöjen sekä nuorten ilmastoaktivistien kanssa. Opettajat toteuttavat tutkijan ja kansalaisjärjestöjen tukemina ilmastoaktivismia ja kestävää kehitystä käsittelevän kurssin.
Tutkijana minua kiinnostaa ilmastoon, ympäristöön ja kestäviin tulevaisuuksiin liittyvät utopiat, globaalikasvatus, empatia ja myötätunto sekä nuorten aktivismin ja toimijuuden tukeminen.
Tutkijatohtori
Oulun yliopisto / Helsingin yliopisto
FT
Jäsen
Rajala, A., & Lehtomäki, E. (2019). Mitä on globaalikasvatuksen tutkimus? Kasvatus 50(5), 427–429.
Rajala, A., Martin, J. & Kumpulainen, K. (2016). Agency and learning: Researching agency in educational interactions. Introduction to special issue in Learning, Culture, & Social Interaction 10, 1–3.
Rajala, A., Hilppö, J., Lipponen, L., & Kumpulainen, K. (2013). Expanding the chronotopes of schooling for promotion of students’ agency. Teoksessa Erstad, O. & Sefton-Green, J. (toim.) Learning lives: Transactions, technologies, and learner identity. Cambridge: Cambridge University Press, 107–125.