Toimin sosiokulttuurisen psykologian ja kasvatustieteen professorina Neuchâtelin yliopistossa, Sveitsissä. Ja olen myös Helsingin yliopiston dosentti. Johdan tutkimushanketta: Ecologies of learning for climate transformations in the lives of Finnish, Senegalese, and Brazilian young people. Hanketta rahoittavat Koneen säätiö ja Helsingin yliopisto ja se toteutetaan Helsingin ja Neuchâtelin yliopistojen yhteistyönä. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia yhdessä suomalaisten, brasilialaisten ja senegalilaisten nuorten (15-24 vuotta) kanssa heidän ilmastotoimiin liittyviä oppimisekologioita. Oppimisekologioilla viitataan joukkoon formaaleja ja informaaleja oppimisen ympäristöjä nuorten elämässä. Johtamani tutkimusryhmä tutkii monia ympäristökasvatukseen liittyviä aiheita. Yksi keskeinen tutkimuskohde on konkreettien utopioiden pedagogiikka. Siihen liittyvän tutkimuksen tavoitteena on tutkia ja kehittää yläkoulujen ja lukioiden pedagogisia keinoja tukea nuorten yhteiskunnalista aktiivisuutta ja toimia kestävän tulevaisuuden hyväksi.
Tutkijana minua kiinnostaa ilmastoon, ympäristöön ja kestäviin tulevaisuuksiin liittyvät utopiat, oppimisekologiat, globaalikasvatus, sekä nuorten aktivismin ja toimijuuden tukeminen.
Professori
University of Neuchâtel
FT
Jäsen
antti.rajala (at) unine.ch
Rajala, A., Cole, M., & Esteban-Guitart, M. (2023). Utopian methodology: Researching educational interventions over multiple timescales. Journal of the Learning Sciences.
Rajala, A., Jornet, J., & Accioly, I. (2023). Utopian methodologies to address the social and ecological crises through educational research. In C. Damsa, A. Rajala, G. Ritella, & Brower, J. (Eds.), Re-theorizing learning and research methods in learning research, New Perspectives on Learning and Instruction, London: Routledge.
Hilppö, J., & Rajala, A. (2023). Children’s and Youth’s Civic Projects and Responsible Agency. In A. Sannino & N. Hopwood (Eds.), Agency and transformation: motives, mediation and motion. Cambridge University Press.
Rajala, A, Cantell, H., Haapamäki, K., Saariaho, A., Sorri, M., & Taimela I. (in press). Engaging with the political in learning: Possible futures, learning, and agency in the Anthropocene. In P. Patrick (Ed.), How People Learn in Informal Science Environments?. Springer.
Rajala, A., Lehtinen, J., Lehtomäki, E., Soinnunmaa, P., Sorri, M., Suhonen, R., & Soinnunmaa, P. (2021). Nuorten kansalaisvaikuttamisen edistäminen konkreettien utopioiden pedagogiikan avulla. [Promoting youth civic activism: Pedagogy of concrete utopias] Kasvatus ja Aika, 15(3–4), 410–424.