Anna E. Lehtonen

Teen väitöskirjaa luovasta ja ryhmälähtöisestä ilmastokasvatuksesta. Sovellan väitöskirjassani draamakasvatuksen menetelmiä ilmastokasvatukseen. Minua kiinnostaa kasvatuksen ja ihmiskuvan murros, ihmisten osallistaminen ja luovan potentiaalin hyödyntäminen kestävän yhteiskunnan rakentamisessa. Olen toiminut luokanopettajana, ympäristövastaavana, draamaopettajana yli kymmenen vuotta; toteuttanut erilaisia esitysprojekteja osana opettajan työtä ja kerännyt tästä myös tutkimusaineistoa.  Minua mietityttää tutkimuksen, teorian ja käytännön dialogi, kohtaaminen ja millainen kestävyys- ja ilmastokasvatus on mahdollista koulun arjessa.

Olen hyvin kiinnostunut tutkimuksesta ja monialaisesta yhteistyöstä ilmastonmuutostietoisuuden  ja kestävyysajattelun edistämiseksi.  

Tutkimusintressini: monialainen ilmastokasvatus, ilmastonmuutos, kasvatuksen ja ihmiskuvan murros, taideperustaiset ja ryhmälähtöiset lähestymistavat ilmastokasvatuksessa ja tulevaisuuskasvatuksessa sekä nuorten luova tulevaisuusajattelu.

POSITIO / AMMATTI

Tohtorikoulutettava, opettaja-tutkija

TAUSTAORGANISAATIO

Helsingin yliopisto, Espoon kaupunki

KOULUTUS

Kasvatustieteen maisteri

ROOLI SIRENESSÄ

Johtoryhmän jäsen, eikaisemmin tutkimuksen koordinaatioryhmän jäsen

annaelehtonen(at)gmail.com

       JULKAISUJA
  • Lehtonen, A., Salonen, A., Cantell, H., & Riuttanen, L. (2018). A pedagogy of interconnectedness for encountering climate change as a wicked sustainability problem. Journal of Cleaner Production. Vol 199, p. 860-867. 

  • Lehtonen, A., Salonen, A. & Cantell, H. (2018). Climate change education in the Era of Anthropocene. In Cook, J. (Ed.) Sustainability, Human Well-being and the Future of Education. Palgrave McMillan. Open access.

  • Tolppanen, S., Aarnio-Linnanvuori, E, Cantell, H. & Lehtonen, A. (2017). Pirullisen ongelman äärellä. Kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämalli. Kasvatus 5/2017. s. 456-468.

  • Lehtonen, A., Salonen, A., Cantell, H., & Riuttanen, L. (2018). A pedagogy of interconnectedness for encountering climate change as a wicked sustainability problem. Journal of Cleaner Production. Vol 199, p. 860-867.

  • Lehtonen, A., Salonen, A. & Cantell, H. (2018). Climate change education in the Era of Anthropocene. In Cook, J. (Ed.) Sustainability, Human Well-being and the Future of Education. Palgrave McMillan. Open access.

  • Tolppanen, S., Aarnio-Linnanvuori, E., Cantell, H. & Lehtonen, A. (2017). Pirullisen ongelman äärellä. Kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämalli. Kasvatus 5/2017. s. 456-468.
  • Lehtonen, A. (2012). Future thinking and learning in improvisation and a collaborative devised theatre project within primary school students. Procedia – Social and Behavioral Sciences 45, 104–113.
  • Lehtonen, A. (2015). Call for creative collaboration. Drama 2015: 3, 34–37.
  • Lehtonen, A. & H. Cantell (2015). Ilmastokasvatus osaamisen ja vastuullisen kansalaisuuden perustana. 25 s. Suomen ilmastopaneelin raportteja 1/2015.

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...