Veli-Matti Värri is a philosopher whose expertise consists of the central issues of educational philosophy and theory, teacher education, ethics of education and philosophy of dialogue. The most of Värri’s publications deals with the basic questions of educational ethics and the critique on instrumental rationality in education. His monograph Hyvä kasvatus – kasvatus hyvään, 1997 (Good Education – Education for Good ) has reached its fifth edition in 2004. In his current project Värri´s main interest is to re-conceptualize the ontological, socio-cultural and ethical reference points for constituting moral identity in the ecological sphere of late-modern education.
Tutkimusintressit: Ihmisen ja luonnon suhteen uudelleenmäärittely ideologiakriittisestä ja kasvatusfilosofisesta näkökulmasta sekä edellistä seuraten kasvatus- ja sosialisaatioyhteisöjen perusteiden ja tehtävien uudelleenmäärittely ekologisesta näkökulmasta.
Avainsanat: filosofinen ihmistutkimus, kasvatusfilosofia, ideologiakritiikki, ekofilosofia, ympäristökasvatus
Professori
Kasvatustieteiden tiedekunta, Tampereen yliopisto
Filosofian tohtori (filosofia)
Johtoryhmän jäsen
Värri, V.-M. (2018). Kasvatus ekokriisin aikakaudella. Tampere: Vastapaino.
Saari, A. & Värri, V.-M. (2017). Outoja muukalaisia: Hyperobjektien aika ympäristökasvatuksen haasteena. Kasvatus 48(5), 403–414.
Pulkki, J. & Dahlin, B. & Värri, V.-M. (2017). Environmental education as a lived-body practice? A contemplative pedagogy perspective. Journal of Philosophy of Education 51(1), 214–229.
Raus, R. & Värri, V.-M. (2017). Teacher ecological self: An ontological journey towards transformative sustainability. Teoksessa Corcoran, P. B., Weakland, J. P. & Wals, A. E. J. (toim.) Envisioning futures for environmental and sustainability education. Wageningen: Wageningen Academic Publishers, 103–116.