Toimin kestävän kehityksen kasvatusta painottavan Hönttämäen koulun rehtorina Oulussa. Hönttämäen kouluun kuuluu myös Timosenkosken luontokoulu, joka tarjoaa palveluja kaikille Oulun kouluille. Toimin sivistys- ja kulttuuripalveluiden kestävän kehityksen yhdyshenkilönä ja kuulun Oulun kaupungin kestävän kehityksen seurantaryhmään.
Virkatyöni ohessa valmistelen väitöskirjaa Helsingin yliopistoon kestävän kehityksen kasvatuksesta perusopetuksen 1-6 luokkien kouluissa. Erityisen kiinnostuksen kohteenani on, miten koulun toimintakulttuuri vaikuttaa kestävän kehityksen kasvatuksen kautta oppilaiden käyttäytymiseen. Olen kiinnostunut myös erilaisten oppimisympäristöjen hyödyntämisestä opetuksessa. Luontokoulutoiminnan myötä erityisesti ulkona tapahtuva luontokasvatus on ollut kiinnostuksen kohteenani.
Peruskoulun rehtori
Oulun kaupunki/ Hönttämäen koulu
KM
Jäsen
Uitto, A., J. Boeve-de Pauw & S. Saloranta (2015). Participatory school experiences as facilitators for adolescents’ ecological behavior. Journal of Environmental Psychology 43, 55–65.
Saloranta, S. & A. Uitto (2012). Rehtori koulun kestävän kehityksen toimintakulttuurin edistäjänä Natura. 49, 4, s. 27–30.
Saloranta, S. & A. Uitto (2011). Oppilaan koulukokemusten yhteys ympäristöasenteisiin ja ympäristövastuulliseen käyttäytymiseen. Ruoka – oppimisen edellytys ja opetuksen voimavara. Jeronen, E., M. Mikkola, H. Risku-Norja & A. Uitto (toim.). Oulu: SEED hanke, Oulun yliopisto, s. 41–50.
Uitto, A. & S. Saloranta (2010). The relationship between secondary school students’ environmental and human values, attitudes, interests and motivations. Procedia: Social and Behavioral Sciences 9, 1866–1872.
Saloranta, S. (2010). Ympäristökasvatus ja seikkailu – käytännön luontokoulun toteutus. Artikkeli teoksessa Latomaa, T. & S. Karppinen (toim.). Seikkaillen elämyksiä 2. Elämyksen käsitehistoriaa ja käytäntöä. Lapin yliopistokustannus. Rovaniemi.