Olen kuvataidekasvattaja, jolla on maantieteilijän tausta. Väitöskirjassani tarkastelen ympäristötaidekasvatuksen perusteluja ja suuntaan niitä uudelleen posthumanististen teorioiden avulla.
Olen tämänhetkisessä tutkimuksessani kiinnostunut taide- ja ympäristökasvatuksen yhteyksistä, ympäristötaidekasvatuksen edelleen kehittämisestä posthumanistisen ja uusmaterialistisen ajattelun avulla, sekä poikkitieteellisistä tutkimuksen tekemisen tavoista. Omassa taiteellisessa ja pedagogisessa työskentelyssäni sekä tutkimuksessani hyödynnän mieluusti kävelyyn tai juoksemiseen perustuvia menetelmiä.
Avainsanat: taidekasvatus, taide, ympäristökasvatus, luontosuhde, monilajinen tutkimus
Tutkijatohtori
Helsingin yliopisto
TaT
Perustajajäsen, johtoryhmän jäsen
Ylirisku, H. (2022). Tiheikön kanssa – Yhteisen ajattelun tunnustelua. Kasvatus & Aika, 16(3), 163–171.
Rautio, P., Hohti, R., Tammi, T., & Ylirisku, H. (2022). Multiple worlds and strange objects: Environmental education research as an additive practice. Australian Journal of Environmental Education 38(3-4), 214-226.
Ylirisku, H. (2021). Reorienting environmental art education (väitöskirja). Aalto ARTS Books, Doctoral dissertations 9/21.
Ylirisku, H. (2016). Ympäristöopetus kuvataidekasvattajien koulutuksessa. Teoksessa A. Suominen (toim.), Taidekasvatus ympäristöhuolen aikakaudella – avauksia, suuntia, mahdollisuuksia. Helsinki: Aalto ARTS Books, 40–55.
Ylirisku, H. (2016). Metsään menemistä, poluilta pois astumista. Teoksessa A. Suominen (toim.), Taidekasvatus ympäristöhuolen aikakaudella – avauksia, suuntia, mahdollisuuksia. Helsinki: Aalto ARTS Books, 154–164.