Olen työskennellyt vuodesta 1999 alkaen koulutuksen kestävän kehityksen asioiden parissa kouluttajana sekä kouluille, oppilaitoksille ja opettajille suunnattujen ratkaisujen ja työkalujen kehittäjänä. Vastaan OKKA-säätiössä Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifioinnista ja toimin aktiivisesti opetus- ja kasvatusalan sekä kestävän kehityksen toimijoiden ja tutkijoiden verkostoissa. Sirenen johtoryhmän jäsenenä pyrin edistämään kestäyystutkimuksen tiedon saamista paremmin opetus- ja kasvatustyön toimijoiden ja organisaatioiden hyötykäyttöön. Tämä edellyttää tutkimustiedon ja -tulosten tehokkaampaa viestimistä ja kanavoimista toimijoille, mutta ennen kaikkea tiedon soveltamista käytännön ratkaisuiksi kokeiluiden, kehittämisen ja oppimisen kautta.
Kestävän tulevaisuuden rakentamisen kannalta näen ensiarvoisen tärkeänä, että tutkimus, koulutus ja oppiminen saadaan kohtaamaan yhteiskunnallisen muutoksen polttopisteessä. Mielestäni meidän tulee kehittää uudenlaista yhteistyötä ja toimintamalleja tutkimuksen, koulutusorganisaatioiden ja yhteiskunnan toimijoiden välille. Toinen tärkeä asia on tieteenaloja yhdistävän kestävyystutkimuksen edistäminen. Meillä on aivan liian vähän tutkimusta, joka yhdistäisi kattavasti ympäristön, hyvinvoinnin ja talouden näkökulmat. Omat tutkimusintressini liittyvät transformatiiviseen oppimiseen, planetaariseen sosiaalipedagogiikkaan, ekososiaaliseen sivistykseen ja yhteiskunnallinen muutokseen.
Avainsanat: transformatiivinen oppiminen, planetaarinen sosiaalipedagogiikka, ekososiaalinen sivistys, yhteiskunnallinen muutos
Suunnittelupäällikkö
Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö – OKKA-säätiö sr
Diplomi-insinööri
Johtoryhmän jäsen
Salonen, A., Laininen, E., Hämäläinen, J. & Sterling, S. (2023). A Theory of Planetary Social Pedagogy. Educational Theory 73(4). https://doi.org/10.1111/edth.12588