Voiko maantieteen opetus auttaa ymmärtämään ilmastomuutoksen aiheuttamia terveysongelmia?
Petteri Muukkonen
Kirjoitin kommenttipuheenvuoron ”Geography education to help understand discrimination in climate change and health” lääketieteen The Lancet -lehteen, joka on yksi aivan ehdottomista kärkilehdistä maailmassa. Kirjoituksessa korostin, että ilmastonmuutoksen vaikutukset eivät ole tasaisesti jakautuneet maailmassa ja että tämä aiheuttaa eriarvoisuutta ilmastonmuutokseen ja terveyteen liittyen. Toin esille kommenttipuheenvuorossa, että ilmastonmuutos on monitahoinen ongelma, ja yksi keino sen ratkaisemiseen on koulutus. Toin esille kirjoituksessa, että maantieteen opetus voi auttaa torjumaan eriarvoisuutta, joka ilmenee muun muassa ilmastonmuutoksen vaikutuksissa ihmisten terveyteen tai mahdollisuuksiin terveeseen elämään. Valitettavasti ilmastonmuutokset aikaansaamat muutokset eivät ole samanlaisia kaikkialla, eivätkä vaikutukset ole jakaantuneet maailmassa tasiasesti. Ehdotan kirjoituksessa, että maantieteen opetus voisi lisätä ymmärrystä ilmastonmuutoksesta ja terveydestä, kehittää empatiakykyä, tukemaa kriittisen ajattelun taitojen kehittymistä sekä lisätä vastuuntuntoa ympäristöstä. Maantieteen opetus auttaa myös ymmärtämään alueellisia eroja ja maailman monimutkaisuutta, jotta nuoret voivat tehdä parempia päätöksiä tulevaisuutensa suhteen. Lopuksi kirjoituksessa korostin, että monialainen yhteistyö on tarpeen, jotta voidaan löytää yhteinen pohja ja ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseen.
Toivottavasti tämä kommenttipuheenvuoro omalta osaltaan vähän valottaa niitä mahdollisuuksia, joita maantieteen opetuksella vosi olla. Maantieteen opetuksella on paljon annettavaa planetaarisen terveyden ymmärryksen ja osaamisen lisäämisessä nuorilla. Oppilaat voivat oppia ymmärtämään maapallon monimutkaisia ja dynaamisia prosesseja, joita ovat esimerkiksi ilmastonmuutos, luonnonkatastrofit, epidemiat ja ekologinen kestävyys. Näiden ilmiöiden ymmärtäminen voi auttaa nuoria ymmärtämään, miten ihmisten toiminta vaikuttaa planeettaan ja sen elämänmuotoihin. Maantieteen opetuksella voidaan kehittää myös tärkeitä taitoja, kuten kriittistä ajattelua, ongelmanratkaisua, yhteistyötä ja viestintää, joita tarvitaan ratkaisujen löytämiseen monimutkaisiin planetaarisiin terveysongelmiin.
Oli mielenkiintoista ja jännittävää kirjoittaa kommenttipuheenvuoro lääketieteen huippulehteen The Lancetiin. Ja oli ilahduttavaa, että he halusivat julkaista aivan eri tieteenalan näkökulmasta kirjoitetun tekstin. Näin he mahdollistavat laajoihin ja komplekseihin ongelmiin kohdentuvaa tieteellisestä monialaista keskustelua. Maantieteen opetuksen ja maantieteellisen ajattelun tarjoamat makdollisuudet tarvitsevat kaikki mahdolliset tilaisuudet nousta pieniä askelia kerrallaan paremmin laajan yleisön ja naapuritieteenalojen tietoisuuteen.
Lähde:
Muukkonen, P. (2023). Geography education to help understand discrimination in climate change and health. The Lancet, 401(10382), 1075-1076. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(23)00325-2
Petteri Muukkonen toimii maantieteen yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa.