Jag arbetar som projektforskare vid Åbo Akademi, med fokus på hållbarhetsfrågor inom småbarnspedagogik. Mitt arbete utgår från min tvärvetenskapliga bakgrund. Med examina i både logopedi och pedagogik har jag ett brett intresse för de mellanmänskliga relationernas och kommunikationens betydelse för lärande. Jag har också ett långvarigt intresse för miljöfrågor och hållbarhetspedagogik inom lärarutbildning.
Min post doc-forskning spänner över ett brett fält, men fokus ligger främst på de sociala dimensionerna av lärande för hållbarhet. Jag intresserar mig för hur ett relationellt synsätt kan bidra till lärande för hållbarhet. Med utgångspunkt i en narrativ forskningsansats intresserar jag mig för hur berättelser kan användas som redskap i arbetet med hållbarhetsfrågor på daghem och förskolor samt i utbildning och fortbildning av personal inom småbarnspedagogik.
Post doc -tutkija
Åbo Akademi
Pedagogie doktor
Grundande medlem, medlem i ledningsgruppen
Furu, A.-C. (forthcoming). A quilt of practices: Sustainability education in Finnish early childhood and care. I Harju-Luukkainen, H. Kangas, J. & Garvis, S. (red.) Finnish early childhood education and care: From research to policy and practice. Springer Nature.
Kaihovirta, H. & Furu, A.-C. (2021). Kroppslig læring, visuelle praksiser og multimodale fortellinger i småbarnspedagogikk. I Østern. T. (red.) Kroppslig læring. Oslo: Universitetsförlaget.
Furu, A.-C. & Kaihovirta, H. (2020). Att möta barns klimatoro genom hoppets och handlingens pedagogik. I Pekkarinen, E. & Tuukkanen, T. (red.) Maapallon tulevaisuus ja lapsen oikeudet. Lapsiasiavaltuutetun toimiston julkaisuja 2020(4), 172–182.
Furu, A.-C. (2019). Narratives on sustainability and sloyd in Finnish ECEC. Nordic Studies in Education 39(3), 198–213.
Furu, A.-C., Wolff, L.-A. & Suomela, L. (2018). Premisser för hållbarhet i den finländska utbildningen av lärare inom småbarnspedagogik: En kritisk granskning av visioner och verklighet. Utbildning och demokrati 27(2), 59–80.