23
helmi

Om kultur, transformation och hållbarhetsfostran

Ann-Christin Furu

Det är tisdag morgon. Rummet är fullt av morgontrötta studerande. Vi ska tala om berättelser som verktyg i arbetet för en hållbar värld. Jag inleder min föreläsning med musikvideon GOLIAT av den artisten Laleh.

När bilden stillnat och musiken klingat ut blir det alldeles tyst i rummet. Intrycken landar. Efter några ögonblick av reflektion tar diskussionen vid. Vem – eller vad – är Goliat i våra liv? Och studenterna fyller plötsligt rummet med sina känslor och tankar, farhågor och förhoppningar. Det här, tänker jag, det här är kulturens kraft!

Det finns ett ordspråk som tillskrivs den franske filosofen och matematikern Blaise Pascal och det lyder ungefär såhär: ”Hjärtat har sina skäl som huvudet inte förstår”. Som företrädare för en holistisk syn på lärande är jag övertygad om att han har rätt. Låt mig förklara varför.

För det första; Alla – barn och vuxna – i vårt samhälle vet nämligen att vi står inför enorma globala utmaningar just nu. De flesta av oss vet att vi borde förändra både våra egna liv och vårt gemensamma samhälle för att åstadkomma varaktiga förändringar i fråga om ekologi, ekonomi, sociala och kulturella levnadsmönster. Ändå fortsätter vi med business as usual. Det räcker alltså inte med information.

För det andra; Miljöpedagogik och utbildning för hållbarhet har synliggjorts i internationella överenskommelser och nationella styrdokument i flera decennier. Ändå verkar förändringens vindar blåsa frustrerande långsamt inom skolans värld. Det räcker alltså inte med styrdokument.

För det tredje; Så gott som varje utbildningsinstans i Finland har en hållbarhetsstrategi. Vad strategin innebär i praktiken är dock ofta mera oklart, för såväl personal som studerande. Det räcker alltså inte med strategier.

Det behövs uppenbarligen något mer, något annat, för att vi ska kunna skapa en hållbar värld. Det behövs en transformation, en genomgripande förändring av vår förståelse av världens tillstånd. En transformation som ger oss möjlighet att förhålla oss till världen och våra medmänniskor på ett alldeles nytt sätt. I teorin om transformativt lärande (sådan som den beskrivits av bland andra Jack Mezirow) behövs ”disorienting dilemmas”, som lockar till reflektion och diskussion. Där behövs både våra tankar och känslor.

Och det är här musikvideon GOLIAT kommer in i bilden. Jag tror nämligen på kulturens kraft i hållbarhetsfostran. Kulturen kan nå våra hjärtan. Kulturen kan beröra oss på djupet. Kulturen kan provocera oss. Kulturen kan ge oss nya perspektiv och impulser. Kulturen kan därför transformera oss i grunden.

Christin Furu arbetar som Universitetslärare i pedagogic I Åbo Akademi i Jakobstad

1 Response

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...